Bemutatkozás

Facebookról érdekességek. Mindenféle, ami benne van, ami körülötte történik, amit a felhasználókat érdekli, minden aminek köze van hozzá.

F8 összegezve

2010.04.22. 22:43 - ta_blogok

Címkék: tartalom portál web profil facebook nyílt levél felhasználó magánszféra mark zuckerberg f8 pofakönyv zukerberg

F8 olyan a web-fejlesztőknek, mint a genfi autókiállítás az autó-őrülteknek. Ezen az eseményen a Facebook vezető srácai elmondják, épp hol is tart a portál és milyen újításokat vezetnek be. Tegnap zárult az idei f8, ahol ismét egy-két izgalmas újításról kaphattunk hírt. Következzen itt egy összefoglaló a f8-ról.

Az idei f8 főelőadása egy-két érdekes számmal kezdődött: öt évre volt szüksége a Facebook.com-nak ahhoz, hogy elérje 100 millió feliratkozót; a mobil-platformmal három év alatt értek el ugyanennyit; és a Connect (Facebook API elérés a fejlesztőknek) 15 hónap alatt tette meg ugyanezt. Jelenleg több mint 400 millió felhasználója van a portálnak és továbbra is fokozott tempóban növekszik. Ez a világ internet penetrációjának 22%-a. Ha nem felejtük el, hogy számos országban az internet csupán korlátozva érhető el, azaz Facebook egyáltalán nem - ilyen pl. Kína, ahol 384 millió felhasználó van - akkor már-már ijesztően magas ez az arány; ahogy Mark Zuckerbers fogalmazott: "aki nincs rajta, az valószínűleg hamarosan rajta lesz".

De lássuk mik azok a fejlesztések, amikkel mostantól találkozhatunk, amiket most vetítettek előre.

Eddig a Facebook "Tetszik"(Like)-gombja arra volt hivatott, hogy visszajelezzen egy poszt írójának, hogy az adott bejegyzés kiváltotta-e a tetszésünket vagy sem. Igazán nem volt semmilyen különb funkciója: egy kedves visszajelzés a barátunknak, hogy jópofaságot írt. Ez most megváltozik. A "Like" ennél sokkalta többre lesz mostantól hivatott. Először is nem csak a Facebook rendszerén belül fogunk vele találkozni, hanem minden olyan oldalon ahová azt kiteszik; például mától az összes IMDB lapon. Legyen szó filmről, sorozatról vagy személyről, ott figyel a hüvelykujj. Ha rákattintok a gombra akkor az automatikusan megjelenik a hírfolyamban (news feed). De nem csak ott, de nem ám: ezentúl azonnal bekerül a kedvelt filmek közé is az adatlapomon. Amikor kijön egy új film, amiről egyébként is éppen információt keresek az IMDB-n, akkor elég ott rákattintanom a "Like"-ra és azonnal ott figyel a Facebook adatlapomon a filmek alatt, nem kell külön beírnom.

Megkönnyíti ez az új feliratkozóknak is az adatlap kitöltését: elég megadnunk az alap adatokat, majd azokon az oldalakon - ahol egyébként is járni szoktunk - rákattintunk a nekünk tetsző dolgokra, és máris egy szép, teljes, szerteágazó adatlapot készítettünk magunknak. Anélkül, hogy akár egyetlen egy dolgot írtunk volna; elég kattintgatni. A Facebook-os srácok annyira bíznak ennek sikerében, hogy az első napra 1 000 000 000 új "Tetszik" gombot vártak.

Az f8 leginkább programozóknak és honlap tulajdonosoknak szólt, ezért inkább a technikai újításokon volt a hangsúly. Van azonban még egy-két olyan dolog, ami az általános felhasználókat fogja érinteni.

Ne csodálkozzunk ha ezentúl egy Index-es cikk mellett ott fogjuk látni, hogy hány ismerősünknek tetszett az adott iromány. Ezentúl ez is elérhető lesz, ha az Index is úgy akarja. Nem kell belépnünk a hírportálra, nem kell megadnunk semmilyen azonosítót - sőt, akár életünkben először is járhatunk az oldalon - akkor is ki lesz téve egy kis dobozban, hogy konkrétan az én ismerőseim közül kiknek tetszett az adott írás. Annyi kell, hogy legyen egy Facebook profilom. Nem érzem úgy, hogy egyedül barangolok az internet sűrűjében, hiszen oldalakon vissza-visszaköszönnek ismerős arcok. Ezzel barátságosabbá téve magát azt az oldalt is, amit akár akkor látok először.

Az egész arra alapszik, hogy mostantól saját honlapom lapjait elláthatom Facebook-ra utaló kis dobozokkal. Ezekben a doboz-mezőkben jelennek meg a "Tetszik"- gomb és az ismerőseim, akik rányomtak. Ezáltal a látogató azonnal szembesülhet avval, az ő ismerősei közül hányan is nézik az adott oldalt. Talán nem kell taglalni, ez mennyire kedvező tud lenni egy regisztrációkat gyűjtő portálnak: én sokkal inkább iratkozom fel egy olyan honlapon ahol már ismerőseim is vannak, vagy akiknek legalábbis tetszik a dolog.

A "Tetszik" gomb nem csak internetes cikkek mellé kerülhet ki, hanem például egy étterem honlapjára is. Ha itt rákattintunk arra, hogy tetszik nekünk a hely, akkor az a Port.hu-n is megjelenhet az étterem leírása mellett. Látható lesz melyik éttermet hányan kedvelik - és közülük kiket ismerek - mindenféle feliratkozások nélkül. Ha a Web2 bevezetésével nem történt volna még meg, akkor a Facebook most végképp tesz azért, hogy az internet egy izléstelenül feldíszített karácsonyfához hasonlítson, ahol minden mindennel össze van kapcsolva és minden mindenhová hivatkozik. Annyi a különbség, hogy eddig nem volt fa - azaz nem volt egy olyan rendszer, ami az egészet átfogná - mostantól Facebook erre törekszik. Ha ez összejön nekik - és miért is nem jöhetne össze -, akkor a portál minőségében más lesz, mint egy közösségi oldal. Ahogyan Google sem egy kereső már ma, hanem valami annál sokkalta összetettebb rendszer. 

Az egyik legelső bejegyzésemben azt írtam, hogy a Facebook sikere az, hogy nagyon könnyen tudunk tartalmat generálni: egyszerűen be kell lépnünk és írnunk egy rövid bejegyzést. Ez mostanra már teljesen megváltozott. Már egy ideje be sem kell lépnünk. Meg tudom tenni, hogy a digitális fényképezőgépemmel készített képeket úgy töltöm fel a Facebook-ra, hogy be sem jelentkezem. A képkezelő programom megteszi ezt mind helyettem. Mostantól még ennél is egyszerűbb lesz a dolog.

A Facebook együtt dolgozik az olyan cégekkel, mint CNN vagy Pandera akikkel elérik azt, hogy elég volt egyszer készítenem egy Facebook adatlapot ami meg úgy frissül, hogy én más oldalakon kifejezem a tetszésemet. Sőt, ezeken az oldalakon még láthatom az ismerőseim épp mit tesznek, mit ajánlanak, mik tetszenek nekik azon az oldalon belül (pl.: milyen további hír, melyik új dal). Akár még a Facebook-Chat is elérhető lehet.

A nagy együttműkődéseket talán a Microsoft Docs.com mutatja a legjobban. Az új szolgáltatás egy internetes Office, olyasmi mint a Google Docs. Ha a Docs.com-on készítek egy szöveges állományt, akkor az elérhetővé válhat a Facebook ismerőseim körében, akik aztán ránézhetnek - vagy akár módosíthatják, így közösen dolgozva egy munkán. A legszebb a dologban, hogy az ismerőseimnek nem kell belépniük a Docs.com-ra, nem kell még regisztrálniuk sem. Elég ha Facebook-on ismernek és azon keresztül jönnek.

De mi is történik itt valójában?

Először is a kezdeményezés az, hogy a különböző adatbázisokat és kapcsolati rendszereket összehozzák. Ha van egy hálózata az Odeon.hu-nak akkor azt összekapcsolják a Facebook-éval. Mire is lehet jó ez a sok össze-visszakapcsolás, az adatlap egyre könnyebb kitöltése és tartalom egyre egyszerűbb kreálása? Mark zárószavai kb. így szóltak: "A világot egy szebb hellyé tudjuk tenni, így hát tegyük avvá!". Biztosan így is gondolja, de szerintem itt üzlet is lehet a háttérben.

Bár nem esett arról szó, de nekem az a sejtésem, hogy egyes hirdetési felületek is tudhatják majd kezelni a "Tetszik" gomb visszajelzéset. Ha valaki felmegy ma a YouTube-ra, akkor a videó mellet láthat egy hirdetést. Ha nem vagyunk belépve a portálra, akkor is a hirdetés olyan nyelven jelenik meg, amilyen országból látogatjuk az oldalt. Ezt IP cím megvizsgálásával teszi. Vonatkozik ez minden olyan oldalra, ami Google hirdetéseket enged be. Persze jó dolog az országra való szűkítés, mert miért látná ugyanazt a hirdetést egy francia és egy svéd amikor egyazon videót néznek? A Facebook - szerintem - ezen (is tudhat) finomítani. A hirdetés ezek után nem azok szerint fog megjelenni, hogy melyik országból látogatunk, hanem mi tetszik nekünk. Kissé úgy, mint a GMail hirdetések a levelek mellett, de a Facebook saját rendszerén túl is. Mivel ez csupán spekuláció nem tudhatom, hogy miképpen valósulna meg. Facebook értékesítené a hirdetési helyet; a kis "barátságos Facebook doboz" mellé az oldal tulajdonosának el kell helyeznie egy "Facebook által kiszolgált hirdetési felületet" is; vagy valahogy teljesen másképpen?

Persze az is elképzelhető, hogy Facebook kap minden "Tetszk" megnyomása után 0.5 Dollárt; vagy a cégek a Facebook rendszerben való megjelenésük után kell, hogy fizessenek? Nem tudom. Még gondolkodom egy kicsit és keresgélek.

Összegezve tehát annyi, hogy egyre több oldalon fogunk találkozni az ismerőseinkkel és egyre több helyütt kinyilváníthatjuk ha valami tetszik nekünk. Szép világ vár reánk: sok ismerőssel olvassuk együtt a magyar jégkorong válogatott sikereiről és együtt nyomjuk a kék "Tetszik"-et tövig. 

A bejegyzés trackback címe:

https://facebook.blog.hu/api/trackback/id/tr251943979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása