Bemutatkozás

Facebookról érdekességek. Mindenféle, ami benne van, ami körülötte történik, amit a felhasználókat érdekli, minden aminek köze van hozzá.

Hét indok elhagyni a pofakönyvet

2010.05.16. 22:57 - ta_blogok

Címkék: üzlet személyes siker facebook fejlesztők adatok csalás felhasználó felhasználási feltételek magánszféra dan mark zuckerberg leiratkozás pofakönyv zukerberg business insider

Egy korábbi bejegyzésben már én is foglalkoztam a Facebook elhagyásának gondolatával, akkor csupán személyes indíttatásból és az indokok is a saját életemből adódtak. Most egyre többen akarnak leiratkozni a szolgáltatásból és keresik ennek módját. Szóljon hát a leiratkozásról ez a rövid bejegyzés.

Valamelyik nap úgy döntöttem, megnézem mi a legkeresettebb kérdés az interneten. A dolgot nem akartam nagyon tudományos alapokra helyezni, csupán felmentem a google.com oldalra - mint a legelterjedtebb kereső a világon - és elkezdtem bepötyögni a "hogyan" kérdőszót az általam ismert nyelveken. Erre a kereső elkezdni ajánlani a kiegészítéseket gyakoriság alapján. Kicsit meglepődtem amikor láttam, mind a négy általam beírt nyelven a top 3 kérdés között ott volt a "Hogyan essek teherbe"-kérdés ( azért top3, mert magyar keresésnél megelőzte a "Hogyan lopjunk áramot" és "hogyan kell csókolózni"). Ez mutatja, hogy Google megjegyzi a leggyakrabban keresett kifejezéseket, azaz összességében figyeli a keresési szokásokat. A cég jelentése szerint az áprilisi Facebook frissítés óta rohamosan megnövekedett a Facebook leiratkozásra vonatkozó keresések száma világszerte. 2010 május 13-án csütörtök este a Google Hot Trends 20 első helyén szerepelt az angol megfelelője a "Hogyan törlöm a Facebook profilomat".

A Google keresések megnövekedése mellett megjelentek a csoportos leiratkozásra buzdító oldalak is. Ilyen például a QuitFacebookDay.com, ahol a csatlakozókat május 31-ével való leiratkozásra buzdítják. A mai nappal a regisztráltak száma - azaz azok a felhasználók, akik vállalják a leiratkozást az adott dátumig - 4 380. Igaz, ez a szám önmagában igen csak elhanyagolható és még csak marginálisnak sem titulálható a 400 millió Facebook felhasználóhoz képest, de önmagának az oldalnak és csoportosulásnak a ténye az ami izgalmas. Az oldal hozzászólásait olvasva látszik mi az amivel gondjuk van a felhasználóknak. Talán a legelterjedtebb visszatetszést a személyes adatok rendelkezésre állása a külső alkalmazás fejlesztőknek. Amikor telepítünk egy programot a profilunkhoz - pl. kérdőív-készítő - akkor a programozó csapat láthatja a személyes adatainkat, hozzáférhet ezekhez.

A fentiek mellett már szerveződik a Facebook-ellenes-nap is, amiről itt több információt kaphattok. Az oldal a megváltozott felhasználói feltételek és személyesadatok kezelése ellen tüntet. Amit elakar érni: 2010 június 6-án senki - azaz minél kevesebben - csatlakozzon fel a Facebook-ra.

Dan Yoder a Business Insider újságírója hét indítékot emel ki a Facebook elhagyása mellett:

1. A felhasználási feltételek túlságosan egy oldalúak.

Facebook minden általad feltöltött adatnak a tulajdonosa, de ezen felül még karban is kell tartanod a profilodat vagy eltávolíthatják.

2. Facebook ügyvezetője etikátlanul járt el.

Már a kezdeti fázisok óta megkérdőjelezik Mark Zuckerberg üzleti-etikusságát. Business Insider állítása szerint a vezér Facebook jelszavakat használt az e-mail fiókok jelszavainak kitalálására - ez a kettő ugyanis gyakran egyezik - és konkurenseinek kedvezőtlen feltüntetésére használta fel ezt. Erre nincs semmilyen bizonyíték de megkérdőjelezheti Zuckerberg etikusságát - főleg amikor Facebook épp 65 millió Dollárban egyezett meg egy perben, ahol a Facebook alapötletének ellopásával vádolták.

3. Facebook háborút hirdetett a személyesség ellen.

Facebook alapítója és ügyvezetője januárban úgy védte a Facebook elleni "személyes információkkal való visszaélés" vádjait, hogy "az emberek megszokták osztani a személyes információikat másokkal és egyre nyíltabban teszik ezt. Ez a szociális-norma csak fejlődik idővel". Amikor az Open Graph fejlesztést mutatta be a legutóbbi f8-an kifejezte, hogy az alap koncepció a szociális-lét, azaz minél többen minél többet tudjanak rólad. Ezt is Facebook-on keresztül. Valahol pont erre való a "Like" gombok terjesztése.

4. Amikor a feltöltött információidat újításokban használják fel, nem értesítenek az újítások hatásairól.

Felhasználókat nem értesítik mennyire nyíltak és hozzáférhetőek az adataik.

5. A személyes adataidat is megosztják a telepített alkalmazásaiddal.

Minden telepített alkalmazásod hozzáfér a "privátnak" titulált adatodhoz is. Néhány fejlesztő kicsi lehet ahhoz, hogy biztonságosan és/vagy etikusan tárolja ezeket.

6. Facebook nem elég kifinomult technikailag ahhoz, hogy meg lehessen bízni benne.

A technikai háttere a rendszernek kifejezetten érzékenynek teszik a feltörési próbálkozásoknak. Például a "Like" gomb lehetőséget teremt a kéretlen levelek terjesztésére. Könnyen tudhat egy oldal gazdája "spam" leveleket küldeni egy látogató ismerőseinek.

7. Facebook profil törlése szokatlanul nehézkes.

Ha törlöd is az fiókodat Facebook nem ígéri, hogy törli az adataidat. Az alkalmazások továbbra is használhatják. A végleges törlést szokatlanul nehezen lehet csak elérni. A profil beállításoknál felajánlanak egy "leaktiválás" (deactivate), de ilyenkor pl. hozzá lehet még téged adni fényképekhez. Továbbra is be lehet lépni, azaz nincs nagy különbség ahhoz ha nem lépnél be egy ideig. Az igazi leiratkozáshoz az "On-line Help" alatt elrejtett - öt kattintással elérhető - hivatkozást kell elérni.

A bejegyzés trackback címe:

https://facebook.blog.hu/api/trackback/id/tr972008735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása